Läs mig! En kreativ PR-handbok (2016)

Författare: Marthina Elmqvist

”Hur hamnar jag i en tv-soffa? Varför blir jag inte recenserad i DN? Hur fungerar införsäljning? Varför ska jag anlita en agent?

Detta är frågor som du som jobbar i den kreativa sfären förr eller senare kommer att ställa dig. Under alla omständigheter om du ska ge dig i kast med PR, marknadsföring och försäljning. Men vad betyder den här uppmärksamheten egentligen? Och vilka förväntningar är rimliga att ha?

I den här handboken kommer du få en bra överblick över hur man kan jobba med PR och marknadsföring, inte minst för dig med liten budget. Vilka regler som gäller för försäljning och hur du bygger ditt varumärke på sociala medier. Den innehåller handfasta tips och råd på hur man kan gå till väga och vad man bör undvika. Och ett alldeles eget kapitel ägnat åt krishantering – när du fuckat upp helt enkelt, vad gör man då? I boken hittar du också röster från branschen som ger sin syn på saken, allt från författare och recensenter till bokhandlare, agenter och journalister.”

Du kan köpa boken HÄR eller HÄR

las-mig-en-kreativ-pr-handbok

Recension: PR är väldigt viktigt i dagens samhälle, varje person är som en vandrade reklampinne om man tänker efter. Vad du än gör så representerar du dig själv och om du inte tror på dig lär inte någon annan göra det heller. För vissa sker allt detta automatiskt men för oss andra finns det nu hjälp. Marthina har skrivit handfasta tips på hur man ska göra och hur man inte ska göra. Lika viktigt att lära sig båda. Samtidigt tycker jag att det är skrivet med glimten i ögat, vilket gör att det inte bara blir en långtråkig bok med massa fakta i.

Det bästa med boken är att du kan välja ut vilka kapitel du vill läsa, alla eller vissa och fokusera på den delen du känner dig mindre bekväm mer. Ta till dig de råden som du känner funkar för dig. Det jag saknade var att det tydligare någonstans på framsidan står att boken är riktad till dig som är ny författare på marknaden. Visst kan man ta vissa tips och införa i andra branscher men det är väldigt mycket om just bokbranschen. Sammanlagt får boken 4 av 5.

Recensionsexemplar av Calidris förlag

Kommentera